De boom van de 7 gewoonten
Op verschillende locaties van de school hangt de boom van de zeven gewoonten.
- Begin bij jezelf: gewoonte 1,2 en 3
De wortels van de boom zijn goed zichtbaar op de tekening. Dat moet ook wel, want dat is waarmee de boom stevig staat. De boom voedt zich met water uit de Bron. Daar begin je met groeien, bij de wortels begin je met gewoonte één, twee en drie. - Werk daarna goed samen: gewoonte 4, 5 en 6
De stam staat symbool voor jou en je relaties met anderen. De gewoonten vier, vijf en zes gaan daarover. - Zorg goed voor jezelf: gewoonte 7
De kruin, gewoonte zeven: tenslotte komt de boom tot volle bloei en groei! Dat kan alleen als je de zaag scherp houdt. Dat wil zeggen: dat je goed voor jezelf moet zorgen.
Een korte uitleg van de 7 gewoonten:
Gewoonte 1: wees proactief
Ik ben trots op wie ik ben en weet wat ik wil. Ik ben iemand die nadenkt over wat ik doe en een verantwoordelijk persoon. Ik neem initiatief. Ik kies voor mijn daden, mijn houding en mijn stemming. Ik stel mijzelf verantwoordelijk voor mijn eigen acties. Ik doe goede dingen zonder dat dit aan mij wordt gevraagd, zelfs als niemand kijkt.
Gewoonte 2: Begin met het einddoel voor ogen
Ik plan vooruit en maak doelen voor mijzelf. Ik doe dingen die ertoe doen en belangrijk voor me zijn en maak een verschil. Ik ben een belangrijk onderdeel van mijn klas en draag bij aan de missie en visie van de school. Ik zoek naar manieren om een betrouwbaar persoon te zijn.
Gewoonte 3: Belangrijke zaken eerst
Ik besteed mijn tijd aan dingen die belangrijk zijn voor mij. Dit betekent dat ik nee zeg tegen dingen die ik niet zou moeten doen. Ik bepaal wat het belangrijkste is, maak een plan, en volg mijn plan. Ik houd me aan mijn voornemens en taken die ik met mijzelf afgesproken heb.
Gewoonte 4: Denk Win-Win
Ik zoek evenwicht tussen wat ík wil en wat anderen willen. Ik heb de moed om te zeggen wat ik wil en houd rekening met wat anderen willen. Als er conflicten zijn, zoek ik naar een win-win oplossing door te denken dat we allebei kunnen winnen.
Gewoonte 5: Eerst begrijpen, dan begrepen worden
Ik luister naar de ideeën en gevoelens van andere mensen. Ik probeer de dingen vanuit het gezichtspunt (paradigma) van de ander te bekijken. Ik luister naar anderen zonder hen te onderbreken. Ik luister met volledige aandacht met mijn oren, mijn ogen en mijn hart. Ik vraag door als ik anderen niet begrijp. Ik durf ook mijn ideeën en mening te vertellen, nadat ik de ander heb begrepen.
Gewoonte 6: Creëer synergie
Ik waardeer de sterke punten van andere mensen en leer van hen. Ik kan met anderen opschieten, zelfs met mensen die anders zijn dan ik. Ik kan samenwerken in grote en kleine groepen. Ik weet dat het bij samenwerken niet gaat om mijn idee alleen. Het gaat ook niet om het idee van de ander. We komen samen tot een veel beter idee. Het gaat om de derde oplossingsmogelijkheid. We kunnen samen dingen die we apart niet zo goed kunnen.
Gewoonte 7: Houd de zaag scherp
Ik geef mezelf aandacht en zorg dat ik krachtig blijf. Ik zorg voor mijn lichaam door goed te eten, te bewegen en genoeg te slapen (lichaam). Ik leer op veel verschillende manieren en plaatsen, niet alleen op school, maar ook thuis en buiten (hoofd). Ik breng tijd door met familie en vrienden en geef de mensen waar ik van houd aandacht en zorg (hart). Ik neem de tijd om mensen op een betekenisvolle manier te helpen (ziel). Ik houd deze vier onderdelen van mezelf in evenwicht.