Groep 4

Op maandag, dinsdag en woensdag staat Sandra Oosterlee voor de klas en op donderdag en vrijdag Lianne Sperling. 

Elke dag staat het lesprogramma op het bord geschreven. Bij binnenkomst gaan de kinderen aan hun eigen tafel zitten en pakken ze hun leesboek. 

Tijdens spelling wordt er iedere week een nieuwe spellingregel aangeboden. Zo leren we woorden schrijven met twee medeklinkers vooraan of achteraan, woorden met d of t op het eind, woorden die beginnen met s of z. Het is belangrijk dat de kinderen kunnen benoemen waar ze op moeten letten bij het schrijven van de woorden, zodat de woorden goed geschreven worden. 

Met rekenen werken we uit de methode 'Wereld in Getallen'. Daarnaast maken we gebruik van lessen, rekenspellen en materialen uit de methode 'Met sprongen vooruit'.  

In groep 4 leren we de tafels van 1,2,3,4,5,6 en 10. Als de kinderen de tafels uit hun hoofd op kunnen zeggen, en ook door elkaar, mogen ze een sticker op hun raket plakken. Als de kinderen de tafels 1,2,3,4,5 en 10 hebben opgezegd, krijgen ze een tafeldiploma. Ook leren we optellen en aftrekken tot en met 100. 

Tijdens taal leren we onder andere wat een zin, lidwoord, werkwoord en zelfstandig naamwoord is. Ook gaan we aan de slag met het alfabet en de alfabetische volgorde.  

Iedere dag lezen we: in ons eigen leesboekje, woordrijtjes, lessen begrijpend lezen en de leeslessen behorend bij de methode 'Flits'. 

Op maandag en donderdag hebben we gymles van juf Francien.  

Ook werken we met een methode voor wereldoriëntatie: 'Wijzer'. 

We werken met de verkeersbladen “Stap Vooruit” van Veilig Verkeer Nederland. Onderwerpen die aan de orde komen zijn: de fiets, met de groep op stap, voorgaan en meerijden. 

Op de Chromebooks werken we ook. Zo maken we gebruik van de software van de rekenmethode en werken we regelmatig met 'Muiswerk' of Gynzy. Muiswerk en Gynzy zijn ook thuis te gebruiken. De wachtwoorden hebben wij meegegeven tijdens de kennismakingsgesprekken.  Bent u ze kwijt? Laat dit dan even weten.  

In Gynzy staan de lessen open die de kinderen mogen doen, ook kunnen de kinderen werken in de werelden van Spelling en Rekenen. De kinderen proberen alles op 75% te krijgen.  

Naast al deze lessen hebben we ook nog tijd voor tekenen, crea-activiteiten en spelen met spelletjes uit de kast. 

Natuurlijk doen we nog veel meer.  Hier vertellen we af en toe over in de nieuwsbrief of via Social Schools. Via Social Schools kunt u ook een berichtje naar ons sturen.